Wiadomości branżowe

Wystawa w Galerii Architektury. Kompozycja materiałowo-fakturowo-kolorystyczna

Od środy 26 września 2012 roku w Galerii Architektury można oglądać wybrane prace studentów I roku studiów magisterskich na Wydziale Architektury Politechniki Gdańskiej. Prezentowane prace są wynikiem zajęć projektowych prowadzonych pod kierunkiem dr hab. art. mal. Krzysztofa Wróblewskiego, art. mal. prof. Jana Buczkowskiego oraz dr art. mal. Dominiki Krechowicz.  Galeria znajduje się w Gmachu Głównym PG na poziomie 400 tuż obok Biblioteki Wydziału Architektury.Ideą proponowanych zadań projektowych jest ukazanie siły wyobraźni twórczej. Proces projektowy nie ma celu użytkowego, jest wolny od wszelkiego utylitaryzmu. Ma za to pobudzać możliwości kreacyjne studentów. Końcowym efektem są prace na pograniczu architektury, rzeźby i sztuki użytkowej, formy wolnostojące lub lewitujące do zawieszenia w przestrzeni, czy reliefowe do zawieszenia na ścianie niczym obraz.Punktem wyjścia jest czarny kwadrat o wymiarach 47 x 47 cm znajdujący się w polu bieli 100 x 70 cm. Te wielkości określają porcje bieli i czerni, które mają być wykorzystane do działań plastycznych. Forma czarnego kwadratu została użyta celowo by wskazać na obraz Kazimierza Malewicza pt.

Od środy 26 września 2012 roku w Galerii Architektury można oglądać wybrane prace studentów I roku studiów magisterskich na Wydziale Architektury Politechniki Gdańskiej. Prezentowane prace są wynikiem zajęć projektowych prowadzonych pod kierunkiem dr hab. art. mal. Krzysztofa Wróblewskiego, art. mal. prof. Jana Buczkowskiego oraz dr art. mal. Dominiki Krechowicz. 

 Galeria znajduje się w Gmachu Głównym PG na poziomie 400 tuż obok Biblioteki Wydziału Architektury.

Ideą proponowanych zadań projektowych jest ukazanie siły wyobraźni twórczej. Proces projektowy nie ma celu użytkowego, jest wolny od wszelkiego utylitaryzmu. Ma za to pobudzać możliwości kreacyjne studentów. Końcowym efektem są prace na pograniczu architektury, rzeźby i sztuki użytkowej, formy wolnostojące lub lewitujące do zawieszenia w przestrzeni, czy reliefowe do zawieszenia na ścianie niczym obraz.

Punktem wyjścia jest czarny kwadrat o wymiarach 47 x 47 cm znajdujący się w polu bieli 100 x 70 cm. Te wielkości określają porcje bieli i czerni, które mają być wykorzystane do działań plastycznych. Forma czarnego kwadratu została użyta celowo by wskazać na obraz Kazimierza Malewicza pt. ?Czarny kwadrat na białym tle?, który jest ikoną sztuki abstrakcyjnej. Swoją odmianę abstrakcji Malewicz nazwał suprematyzmem. Termin oznacza wyniesienie czystego odczucia formy i koloru ponad przedmiot. Odczucie plastyczne ma być wolne oderwane od jakichkolwiek znaczeń.

 W pierwszym zadaniu student opierając się na ściśle określonej porcji bieli i czerni, dzieląc ręcznie powierzchnię czerni na dowolną ilość elementów lub formując ją za pomocą technik komputerowych ma zbudować kompozycję, która będzie zintegrowana z powierzchnią bieli. Kompozycja ma być osobistą wypowiedzią plastyczną autora. Efektem działań początkowych jest czarnobiała grafika, która w kolejnych zadaniach ma być przetransponowana na kompozycje z użyciem struktur i koloru. Ostatnią pracą z cyklu jest praca przestrzenna, wynikająca z analizy wcześniejszych działań plastycznych. Każda faza pracy wymaga od studenta kreatywności, gdyż w kolejnych etapach zawarte są nowe plastyczne wyzwania. Pierwsze zadanie ma uświadomić jak można stworzyć coś z niczego. Drugie ma wykazać jak płaskie formy można przetransponować na różne materiały. W trzecim przedmiotem badań jest wpływ koloru na formę. W ostatnim zaś analizowana jest istota poszukiwań, tak by powstał syntetyczny obiekt przestrzenny.

A to już wiesz?  Transmisja na żywo finału WBW 2013 - tylko na NuPlays

dr hab. art. mal. Krzysztof Wróblewski

Źródło Politechnika Gdańska. Dostarczył netPR.pl

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy