Wiadomości branżowe

Warszawski Teatr Dramatyczny nagrodzony

5 grudnia 2008 r. Teatr Dramatyczny m.st. Warszawy im. Gustawa Holoubka otrzymał nagrodę Nocny Marek przyznawaną przez czytelników magazynu „Aktivist”. Teatr został wyróżniony w kategorii „teatr roku” za dwa projekty: „Odkryte/ Zakryte – akcje performatywne” oraz Międzynarodowy Festiwal Teatralny WARSZAWA CENTRALNA 2008 „Stygmaty ciała”.Na początku roku 2008 opiekę artystyczną nad warszawskim Teatrem Dramatycznym objęli Paweł Miśkiewicz i Dorota Sajewska. Oprócz nowych spektakli zaproponowali dwa projekty, które ukazały Teatr Dramatyczny w zupełnie nowym świetle – jako przestrzeń otwartą na rozmaite formy teatralności i gromadzącej widza o możliwie różnych doświadczeniach artystycznych. Dramatyczny zyskuje wizerunek miejsca nowoczesnego, gotowego do wymiany myśli i dyskusji z widzem.Maja Duczyńska z redakcji „Aktivista”, uzasadniając wybór widzów, mówi: „Nowa dyrekcja – nowe spojrzenie. Teatr Dramatyczny już dawno nie był tak awangardowy. Organizatorzy redefiniują przestrzeń teatralną. Festiwal „Odkryte/ Zakryte”, choć eksplorował dość poważną tematykę, przede wszystkim

5 grudnia 2008 r. Teatr Dramatyczny m.st. Warszawy im. Gustawa Holoubka otrzymał nagrodę Nocny Marek przyznawaną przez czytelników magazynu „Aktivist”. Teatr został wyróżniony w kategorii „teatr roku” za dwa projekty: „Odkryte/ Zakryte – akcje performatywne” oraz Międzynarodowy Festiwal Teatralny WARSZAWA CENTRALNA 2008 „Stygmaty ciała”.

Na początku roku 2008 opiekę artystyczną nad warszawskim Teatrem Dramatycznym objęli Paweł Miśkiewicz i Dorota Sajewska. Oprócz nowych spektakli zaproponowali dwa projekty, które ukazały Teatr Dramatyczny w zupełnie nowym świetle – jako przestrzeń otwartą na rozmaite formy teatralności i gromadzącej widza o możliwie różnych doświadczeniach artystycznych. Dramatyczny zyskuje wizerunek miejsca nowoczesnego, gotowego do wymiany myśli i dyskusji z widzem.

Maja Duczyńska z redakcji „Aktivista”, uzasadniając wybór widzów, mówi:
„Nowa dyrekcja – nowe spojrzenie. Teatr Dramatyczny już dawno nie był tak awangardowy. Organizatorzy redefiniują przestrzeń teatralną. Festiwal „Odkryte/ Zakryte”, choć eksplorował dość poważną tematykę, przede wszystkim dążył do odkrycia Teatru Dramatycznego na nowo. W ramach WARSZAWY CENTRALNEJ 2008 „Stygmatów Ciała” zaproszono do stolicy awangardowych performerów i twórców ze Wschodu i Zachodu, którzy przedmiotem refleksji uczynili cielesność. Choć niektórzy krytycy kręcili nosami, nam i widzom podoba się zamiar wyprowadzenia teatru z klasycznej przestrzeni.

Czerwcowy projekt „Odkryte/ Zakryte” ujawnił widzom miejsca w przestrzeni teatru, które mając własną energię, własne życie, pozostają w cieniu: szatnię maszynistów, korytarz księgowości czy bufet pracowniczy. Dramatyczność tych nieteatralnych przestrzeni Teatru Dramatycznego sprawdzano poprzez akcje performatywne, działania społeczno-artystyczne, w ramach których została zorganizowana licytacja starych rekwizytów na rzecz Domu Artystów Weteranów Scen Polskich w Skolimowie.

„Odkryte/ Zakryte” było również swoistym wprowadzeniem w tematykę festiwalu WARSZAWA CENTRALNA 2008. Na festiwal zostali zaproszeni zagraniczni artyści, poruszający zagadnienia ciała – performer body-art Franko B ze swoim spektaklem Don’t Leave Me This Way; oraz religii – belgijski teatr NTGent, który pokazał spektakl Dziesięć przykazań, część I wg scenariuszy Krzysztofa Kieślowskiego.
(Film o projekcie „Odkryte/ Zakryte” można obejrzeć na: http://www.youtube.com/watch?v=qRK1yW1PQSU, http://www.youtube.com/watch?v=Qz96BTqww2g)

A to już wiesz?  ENERGA mecenasem wydania filmu o ostatniej wizycie Jana Pawła II w Trójmieście

Tematem październikowego Międzynarodowego Festiwalu WARSZAWA CENTRALNA 2008 „Stygmaty ciała” było podstawowe narządzie aktora i performera – ludzkie ciało. Zaproszeni na festiwal artyści (z Jugosławii, Rosji, Niemiec, Grecji, Szwajcarii, Stanów Zjednoczonych i Polski) za pomocą rozmaitych form teatralnych i różnorodnych mediów badali je jako miejsce styku sfery intymnej i publicznej.

Podczas przeglądu zaprezentowano wydarzenia lokujące się na przecięciu teatru, performance’u i rzeczywistości społeczno-politycznej. Twórcy festiwalu postanowili nie rozróżniać jednak widowiskowych spektakli na dużej scenie od kameralnych pokazów performerów, czy artystów sztuki wideo. W programie znalazły się między innymi: trzy premiery Teatru Dramatycznego (Borys Godunow w reż. Andrieja Mogucziego, Alicja w reż. Pawła Miśkiewicza, Szczęśliwe dni w reż. Antoniego Libery), a także spektakl performera body-art Rona Athey’a Samo-Wymazywanie 1: Ekstaza czy film Artura Żmijewskiego 80064.

Na rok 2010 planowana jest kolejna edycja festiwalu Warszawa Centralna „Migracje”, na 2012 „Przestrzeń – Sztuka Miasta”.
(Więcej filmów video o działaniach Teatru Dramatycznego na: http://teatrdramatyczny.pl/strona/50)

Źródło Teatr Dramatyczny. Dostarczył netPR.pl

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy