Kilkaset lat temu jechaliśmy do Wiednia z odsieczą, a za kilka dni Polacy chcą podbić stolicę Austrii. Jednak nie szablą, tylko pomysłami na biznes. W przyszłym tygodniu 4 polskie projekty wezmą udział w Startup Week 2011 – Europejskim Festiwalu Startupów. Jak się przygotowują do walki o miano najbardziej obiecującego startupu Europy, czego się obawiają i jakie mają oczekiwania? Odpowiedzi na te pytania znajdziecie w poniższym, zbiorowym wywiadzie.
Startup Week 2011 rozpoczyna się już 3 października w Wiedniu w Austrii i potrwa kolejnych pięć dni. Festiwal będzie szansą zdobycia wartościowej wiedzy w prowadzeniu e-biznesu i nawiązania szerokich kontaktów – w imprezie zadeklarowało udział ponad 100 inwestorów z całego świata oraz 70 wybitnych przedstawicieli świata biznesu, a także sprawdzianem dla 50 startupów z całej Europy, w tym czterech polskich projektów. Uważnie wyselekcjonowane przez organizatorów młode firmy z branży nowych technologii zmierzą się w konkursie Startup Challenge, który może okazać się katapultą sukcesu, nie tylko dla zwycięzcy.
Dziennik Internautów, jako oficjalny partner medialny tej imprezy w Polsce, także pojawi się na festiwalu startupów. Sponsorem naszej relacji ze Startup Week 2011 będzie LMS Invest, fundusz seed capital. W przyszłym tygodniu spotkamy się z wybranymi polskimi startupami w Wiedniu, ale już dziś zapytaliśmy ich przedstawicieli o to, jak przebiegały przygotowania do SW i jakie mają oczekiwania.
Czy moglibyście w trzech zdaniach opisać swoje projekty – do kogo są skierowane, jakie problemy rozwiązują i w jaki sposób mają zarabiać?
Dawid Piaskowski, BookLikes.com: BookLikes to serwis społecznościowy dla czytelników książek oferujący najlepsze indywidualne rekomendacje książek bazujące na osobistych upodobaniach czytelniczych użytkownika. Serwis jest całkowicie bezpłatny, utrzymuje się jedynie z programów partnerskich z księgarniami.
Błażej Marciniak, PrivacyProtector.eu: Projekt PrivacyProtector ma za zadanie stworzenie bezpiecznej sieci do komunikacji i wymiany informacji bez podatności na przechwytywanie danych. Efektem projektu jest opracowana od zera technologia „bezserwerowego VPN’a”, czyli szyfrowanej sieci, która nie potrzebuje serwerów do realizowania połączeń. Rozwiązanie adresujemy do wszystkich internautów, tak indywidualnych jak i biznesowych, którzy chcą łatwo i bezpiecznie komunikować się w sieci.
Robert Janeczek, zubibu.com: zubibu.com oferuje zestaw narzędzi dla zarówno internetowych jak i tradycyjnych handlowców pozwalających im wykorzystać nowe kanały sprzedaży. Głównie skupiamy się na sprzedażowych technologiach mobilnych zarówno w postaci serwisów internetowych, jak i dedykowanych aplikacji, ale mamy już w ofercie sklepy internetowe na telewizory, a wkrótce będziemy wspierać jeszcze bardziej fantazyjne urządzenia. zubibu.com pozwala dotrzeć do nowych klientów szybko i tanio, bo sklep mobilny można uruchomić w kilka minut, a płaci się za niego w postaci niewielkiego miesięcznego abonamentu.
Rafał Dubrawski, SaveUp.pl: SaveUp jest mobilną aplikacją odpowiadającą na rosnącą potrzebę natychmiastowych zakupów – pozwala na zakup określonego produktu zaraz po zrobieniu mu zdjęcia wbudowanym aparatem smartfona. Wystarczy, że użytkownik zrobi zdjęcie produktu przedstawionego na billboardzie, reklamie w gazecie czy na plakacie w metrze, by mógł go nabyć z poziomu telefonu. SaveUp skierowany jest do wszystkich klientów indywidualnych. W chwili obecnej aplikacja dostępna jest za darmo dla użytkowników systemów iOS oraz Android, a w przyszłości modelem biznesowym będzie tzw. freemium.
Dlaczego zdecydowaliście się na udział w konkursie Startup Challenge podczas Startup Week 2011 w Wiedniu? Dlaczego warto promować swoje produkty na zagranicznych imprezach tego typu?
BookLikes.com: Kiedy tylko dowiedzieliśmy się o Startup Week, od razu zdecydowaliśmy o udziale w tej imprezie. Powodów jest kilka, przede wszystkim sama konferencja zapowiada się bardzo ciekawie pod względem merytorycznym. Co jednak dla nas bardzo ważne, na imprezach tego typu można zawrzeć ciekawe znajomości, a także zyskać pewien rozgłos. Nie bez znaczenia jest także to, że naszym kolejnym rynkiem po anglojęzycznym jest rynek krajów niemieckojęzycznych – taka impreza to dobra okazja, żeby go lepiej poznać.
PrivacyProtector.eu: Byłem sceptyczny na początku do angażowania się w koszty zagranicznej imprezy przy naszych szczupłych środkach, ale naszą grupą docelową są wszyscy internauci, więc trzeba im się pokazać. Organizatorom też trzeba oddać, że wychodzą naprzeciw startupom oferując darmowe wejściówki dla projektów zakwalifikowanych do Challenge, a to niemała kwota oszczędności. Uznaliśmy zatem, że warto.
Zubibu.com: Nasz produkt jest przede wszystkim skierowany na rynki zagraniczne. Mimo sporych doświadczeń zdobytych w Polsce, a także wielu ciekawych wniosków ze współpracy z klientami z zagranicy, potrzebujemy merytorycznego i finansowego wsparcia do rozwinięcia zubibu.com w prężny biznes na skalę międzynarodową. Do Wiednia jedziemy więc pokazać się z jak najlepszej strony potencjalnym inwestorom i doświadczonym ekspertom, ale również żeby nawiązać ciekawe kontakty z przedsiębiorcami takimi jak my.
SaveUp.pl: Jedną z wartości, które szczególnie cenimy sobie przy pracy nad SaveUp, jest komunikacja. Nie chodzi nam jednak wyłącznie o komunikację wewnętrzną, ale również o komunikację zewnętrzną. Dlatego dla nas bardzo istotne są wszystkie formy uczestnictwa w ważnych, międzynarodowych konkursach oraz konferencjach, w czasie których uzyskujemy bezcenny feedback, poznajemy trendy rynkowe i coraz lepiej poznajemy realia rynkowe. Warto również dodać, że konferencja w Austrii jest dla nas szczególnie ważna ze względu na to, że w przyszłości planujemy rozszerzenie oferowanej przez nas usługi również na rynki niemieckojęzyczne. Dlatego konkurs w Wiedniu dodatkowo oferuje nam możliwość przetarcia szlaków również na tym polu.
Jak wyglądają przygotowania do SW2011? Co robicie, by dobrze wypaść? Co będzie Was wyróżniało na tle innych startupów? Jak chcecie przyciągnąć zainteresowanie mentorów i jury?
BookLikes.com: Mamy swoje sposoby 😉 Generalnie to dopracowanie prezentacji, ćwiczenie, ćwiczenie i jeszcze raz ćwiczenie. Mamy nadzieję, że nasza wizja rozwoju serwisu zainteresuje jury.
PrivacyProtector.eu: Przygotowujemy się merytorycznie, spodziewamy się dociekliwych pytań. Jednocześnie trwają prace nad kolejną wersją naszego oprogramowania, więc niczego nie opóźniamy ze względu na SW. Jesteśmy startupem technologicznym i właśnie to będziemy chcieli podkreślić: nasz „gateless VPN” ma ogromny potencjał zastosowań, usługa PrivacyProtector to tylko jedno z nich.
Zubibu.com: Naszą siłą jest doświadczenie i solidne podstawy biznesowe. Zainwestowaliśmy spore własne środki w ten projekt i pokazujemy w ten sposób, że nie robimy go na pół gwizdka. zubibu.com miało polską premierę niecały rok temu, a od tego czasu bardzo wiele się nauczyliśmy. Merytorycznie jesteśmy bardzo silni i naprawdę rozumiemy branżę, w której działamy. To nie jest projekt, który jest wielką niewiadomą, ale realny biznes ze sprecyzowaną listą potrzeb do osiągnięcia skalowalności biznesowej.
SaveUp.pl: Bardzo cieszy nas możliwość uczestnictwa w Startup Challenge, więc staramy się przygotować do wydarzenia w sposób szczególny. Prezentacji SaveUp dokona CEO spółki, Arkadiusz Skuza, który już wielokrotnie brał udział w międzynarodowych wydarzeniach tego typu. Naszą najmocniejszą stroną jest technologia, której zastosowania są praktycznie nieograniczone. (…) SaveUp wyposażony w technologię rozpoznawania obrazów odpowiada na rosnącą potrzebę natychmiastowych, mobilnych zakupów, które już niedługo będą powszechne. Wpisuje się on w trend, który dopiero zaczyna się upowszechniać, przez co jest na swój sposób innowatorski. Mamy nadzieję, że jurorzy zwrócą uwagę na ten aspekt i zauważą, jak wielką szansę na przeobrażenie naszej codzienności niesie ten pomysł.
Wyjazd i blisko tygodniowy pobyt w Wiedniu to niemały koszt, szczególnie gdy startup reprezentuje na imprezie kilka osób. Jak sobie z tym poradziliście?
BookLikes.com: Udział w Startup Week w Wiedniu w porównaniu do innych imprez, choćby TechCrunch Disrupt w San Francisco, nie stanowi aż tak dużego obciążenia finansowego. Przede wszystkim organizatorzy nie wprowadzili dla startupów opłat za udział w imprezie, Wiedeń jest stosunkowo blisko Polski, więc dojazd tam nie jest aż taki drogi. A jeżeli chodzi o noclegi, to korzystamy z tego samego rozwiązania, które nas uratowało w przypadku bardzo drogiego Nowego Jorku – używamy innego startupu – AirBnb, za pomocą którego można zamieszkać u osób prywatnych. jest to znacznie tańsze niż noclegi w hotelach.
PrivacyProtector.eu: Wierzymy w nasz projekt, więc sięgnęliśmy głębiej do własnych kieszeni. Zarząd spółki od samego początku projektu pracuje bez wynagrodzenia, wszystkie środki inwestujemy w rozwój naszej technologii.
Zubibu.com: Mamy nieco łatwiej niż startupy pokazujące się po raz pierwszy. Nasz projekt generuje już przychody, dzięki czemu mamy pieniądze na rozsądne wydatki. Skorzystaliśmy z Airbnb, żeby wynająć mieszkanie w Wiedniu na tydzień. Koszt noclegów w ten sposób stał się zbliżony do poziomu hostelu w Polsce. Organizatorzy zapewniają bogaty plan zajęć przeplatany posiłkami, wobec czego jedynym pozostałym kosztem jest dojazd do Wiednia. Całość zamyka się w kwocie wystarczającej na dwuosobową wycieczkę do Egiptu, ale wmawiamy sobie, że jesteśmy jeszcze zbyt młodzi na urlopy 😉
SaveUp.pl: Mamy to szczęście, że nasz inwestor, SpeedUp Group, rozumie nacisk, jaki kładziemy na uczestnictwo w wydarzeniach tego typu. Uczestnictwo w międzynarodowych konkursach i konferencjach zawsze daje ogromne możliwości, więc udaje nam się pozyskać na nie środki we własnym zakresie.
Co, oprócz kosztów, stanowi największe wyzwanie w związku z udziałem w tej imprezie i jak sobie z tym radzicie?
BookLikes.com: Wyzwaniem jest oczywiście odpowiednie zaprezentowanie się przed jury. Cały czas myślimy nad tym, co powinno stanowić główną oś naszego wystąpienia.
PrivacyProtector.eu: Największym problemem, oczywiście oprócz finansów, jest czas. Pracujemy wieczorami i w weekendy, w tygodniu pracując w innych biznesach, żeby mieć z czego finansować projekt.
Zubibu.com: Najtrudniejsze jest chyba przygotowanie merytoryczne. Na co dzień „wytwarzane” przez nas informacje na temat zubibu są skierowane do potencjalnych klientów. Na potrzeby konkursu oraz rozmów z inwestorami trzeba znacząco zmienić perspektywę, a także ubrać odświętnie nasze nieuczesane do końca wizje i pomysły. To jest bardzo przydatne ćwiczenie, bo pozwala odświeżyć sobie spojrzenie na kierunki rozwoju i przeanalizować ich realność, ale niewątpliwie zajmuje to sporo czasu i pochłania mnóstwo energii.
SaveUp.pl: Na szczęście nie spotkały nas żadne dodatkowe trudności związane z udziałem w imprezie. Chyba największym wyzwaniem była kwestia tego, czy zostaniemy zakwalifikowani do konkursu, ale udało nam się to, pomimo, że grono uczestników zostało wyłonione w wyniku dość surowej selekcji.
Czy jest coś, czego się obawiacie, np. że ktoś z większym zapleczem finansowym i kadrowym stworzy konkurencyjny produkt, podpatrując Wasz pomysł na SW2011?
BookLikes.com: Mamy już silną konkurencję, z większym budżetem i zapleczem kadrowym, mimo to dajemy sobie radę. Jesteśmy przygotowani na to, że na rynku pojawią się także inne bardziej lub mniej podobne serwisy dedykowane czytelnikom książek.
PrivacyProtector.eu: Uniwersytet Stanforda podjął się realizacji podobnego projektu, ale go zarzucono z braku postępów, a z pewnością mieli poważniejsze środki od nas. Pracowaliśmy nad naszym rozwiązaniem ponad 2 lata, nie jest to trywialne do zduplikowania.
Zubibu.com: Nie, zupełnie się tego nie obawiamy. Z każdym dniem pracy z klientami zdobywamy wiedzę, która pozwala nam usprawniać nasz biznes, co sprawia, że uciekamy do przodu. Od premiery naszego serwisu konkurujemy z kilkoma firmami z całego świata, które są zwykle znacznie starsze i zawsze bogatsze, a mimo tego udało nam się stworzyć ofertę mobilną, która jest bardziej rozbudowana od większości oferowanych rozwiązań. Jesteśmy mali, ale dzięki temu bardzo elastyczni i możemy szybciej dostosowywać się do zmiennych warunków.
SaveUp.pl: Nasz projekt rozwijany jest od niewiele ponad pół roku. Pomimo to udało nam się już stworzyć całkiem sprawnie działającą technologię rozpoznawania obrazów. To, co osiągnęliśmy w tak krótkim czasie, pozwala nam optymistycznie patrzeć na kolejne miesiące. Bogate firmy o korporacyjnych profilach, ze sztywnymi strukturami, często cechują się powolnym procesem decyzyjnym, morale ich pracowników mogą być stosunkowo niskie. My działamy szybko, relacje w zespole są bardzo pozytywne, często spędzamy czas wspólnie także poza pracą. Wszyscy mamy poczucie, że tworzymy coś wyjątkowego. Wiemy, że to nasza przewaga, dlatego nie boimy się żadnej konkurencji.
Jakie macie oczekiwania w związku z udziałem w Startup Week 2011 (oczywiście poza wygraniem konkursu)?
BookLikes.com: Nasz udział na StartUp Week połączony jest ze startem wersji niemieckiej serwisu, liczymy więc na PR, a także może rady od mentorów jak zaistnieć na tym rynku. Jak zwykle mamy także nadzieję na nawiązanie wartościowych kontaktów.
PrivacyProtector.eu: Przetestowania naszej koncepcji biznesowej i technologicznej na szerszym forum ludzi z doświadczeniem w tworzeniu nowych usług w Sieci. Liczymy też na nawiązanie ciekawych kontaktów.
Zubibu.com: Do ewentualnej wygranej w konkursie podchodzimy z bardzo dużym dystansem. Oczywiście byłoby fantastycznie, ale decydując się na tygodniowy wyjazd do Wiednia liczymy przede wszystkim na ciekawe kontakty i informacje zwrotne na temat zubibu od osób bardziej doświadczonych od nas. W konkursie bierze udział 50 startupów z całej Europy. Każdy z nich ma swoją historię, doświadczenia i cele, więc czasami można być bardzo pozytywnie zaskoczonym świeżym spojrzeniem na swój biznes z zewnątrz.
SaveUp.pl: Przede wszystkim chcemy się czegoś nauczyć. Wydarzenia tego typu oferują także wiedzę. Dlatego na wszystkich wykładach tematycznych obecny będzie również nasz przedstawiciel programistów, Jakub Jurkiewicz. Poza tym jest to szansa, by nawiązać nowe kontakty, lepiej poznać inne rynki czy dostać profesjonalny feedback. Mam nadzieję, że Startup Week 2011 będzie źródłem wielu pomysłów i usprawnień, które będziemy mogli wykorzystać w aplikacji SaveUp.