Data publikacji: 2020-03-21
Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: „Liczy się każda kropla” – unijny projekt w białostockiej szkole
Kategoria: LIFESTYLE, Podróże
W lutym uczniowie i nauczyciele szkoły wrócili z pierwszej wymiany w ramach projektu, realizowanego z programu Erasmus +. Młodzież przygotowuje się do kolejnych działań, które szkoła podejmie po zakończeniu przerwy w działalności, spowodowanej koronawirusem.
W lutym uczniowie i nauczyciele szkoły wrócili z pierwszej wymiany w ramach projektu, realizowanego z programu Erasmus +. Młodzież przygotowuje się do kolejnych działań, które szkoła podejmie po zakończeniu przerwy w działalności, spowodowanej koronawirusem.
Rozszerzenie wiedzy na temat wody, jej roli w przyrodzie i życiu człowieka oraz ochrona światowych zasobów wodnych – taki jest cel projektu „Liczy się każda kropla”. Projekt realizowany jest od września 2019 do końca sierpnia, a uczestniczy w nim sześć szkół z Czech, Włoch, Łotwy, Litwy, Polski i Hiszpanii.
– Rozpatrujemy ciekawy temat wody w każdym jego aspekcie – m.in. stanu czystości wody, jej dostępności, sposobów oczyszczania, życia w wodzie, roli wody na przestrzeni wieków oraz ekologii, turystyki i sportów wodnych – mówi Agata Ratkiewicz, koordynatorka projektu w ZSS przy Fabrycznej 10. – W ten sposób chcemy zachęcić uczniów do rozwijania współpracy w zakresie rozszerzania wiedzy, odpowiedzialności, ale także aktywnego podejścia do ochrony zasobów wodnych.
Do tej pory szkoła z Fabrycznej podjęła szereg działań w ramach projektu.
Pierwsza mobilność
Do najważniejszych należy pierwszy, lutowy wyjazd sześciu uczniów i dwóch nauczycieli do szkoły w Hiszpanii. Wcześniej uczniowie przygotowali prezentację na temat naszego regionu i film video o swojej szkole, które przedstawili w Hiszpanii. Uczestniczyli w ice-breakers, czyli aktywnościach pozwalających przełamać lody między uczestnikami wymiany oraz w bogatym programie zajęć
– To spotkanie (ice-breakers) najbardziej mi się podobało – uważa Pola Sajewska z kl. VIII SP – Wszyscy byli bardzo otwarci i pomocni. Ciekawe było obserwowanie różnic w charakterze i sposobie zachowania się różnych narodowości.
Jej koleżanka z klasy – Helena Kociniak – dodaje:
– Myślę, że wiele z tych znajomości będzie kontynuowanych także po zakończeniu projektu. Jestem też pod wrażeniem bardzo dobrej organizacji zajęć.
W hiszpańskim mieście Caceres, wpisanym na Listę Światowego Dziedzictwa
UNESCO uczestnicy poznawali historię dystrybucji wody pitnej w mieście,
tworzyli też audioprzewodnik dla turystów. Zwiedzali okolice miasta i aktywnie spędzali czas z młodzieżą z pozostałych krajów, biorących udział w projekcie. Elizę Baczewską z I LO interesowało, co dla uczniów z innych krajów znaczy przewodnie hasło projektu „Every Drop Counts” (Liczy się każda kropla).
– Okazuje się, że jest ono bardzo różnie rozumiane. Ja sama dzięki tej wizycie zrozumiałam powagę problemu ilości wody pitnej na świecie. Na miejscu poznałam też wiele aspektów związanych z wodą, np. od strony rozrywkowej – żeglugi, czy ekologii – tj. sposobów gospodarowania wodą. Jestem szczęśliwa, że mogłam w tym uczestniczyć.
Wiedza, języki i znajomości
Nauczyciele mieli okazję obserwować postępy umiejętności językowych uczniów, którym sprzyjały bezpośrednie interakcje z innymi uczestnikami.
– Wyraźnie poprawiła się płynność, a także pewność siebie w posługiwaniu się językiem obcym – ocenia Kirk Palmer, rodowity Amerykanin, nauczyciel konwersacji języka angielskiego na Fabrycznej. – Kolejna korzyść to pomysły praktycznych zajęć czy planów lekcji, związanych z tematem "woda", które będą mogły być przeprowadzone w różnych krajach partnerskich i upowszechniane za pośrednictwem internetu.
Podczas spotkania roboczego nauczyciele z wszystkich krajów oceniali mocne i słabsze strony projektu.
– Do mocnych stron należy integracja europejska i międzykulturowa, współpraca, rozwijanie umiejętności językowych oraz tematyka projektu, która skłania do refleksji i konkretnych działań w kontekście zmieniającego się klimatu, co wpływa na niedobór wody na świecie – mówi Diana Truchanowicz, nauczycielka języka angielskiego. – Zagrożeniem mogą być problemy komunikacyjne i przez to brak motywacji do pracy. Z drugiej strony udział w projekcie i poznanie ludzi z różnych krajów może tą motywację zwiększyć i skutkować nawet wieloletnimi przyjaźniami.
Inne działania, jakie podejmowała szkoła w ramach projektu to m.in. lekcje o wodzie dla klas szkoły podstawowej, przygotowane przez starszych kolegów, czy szkolne akcje informacyjne i plakatowe. Duże zainteresowanie uczniów wzbudziła styczniowa debata oxfordzka “Lepiej pić wodę z kranu czy kupowaną w butelkach?, która skłaniała do refleksji nad tym, jak ważne jest picie wody i jej jakość.
Kontynuacja – po przerwie
Wiele kolejnych szkolnych planów pokrzyżowała konieczność zamknięcia szkół z powodu epidemii koronawirusa.
– 19 marca przy okazji obchodów Pierwszego Dnia Wiosny i Światowego Dnia Wody planowaliśmy m.in. wręczyć każdemu uczniowi naszej szkoły ekologiczne bidony na wodę, aby promować oszczędzanie wody i zdrowy tryb życia – wymienia Agata Ratkiewicz. – Młodzież i nauczyciele, którzy byli w Hiszpanii mieli opowiedzieć o swoich wrażeniach, a uczennice I LO – o Światowym Dniu Wody. Niestety ze względu na epidemię musimy przełożyć tę uroczystość.
Pod znakiem zapytania stoi też kolejny, przewidziany na koniec kwietnia wyjazd na Łotwę.
– Sytuacja na dzień dzisiejszy jest bardzo poważna – mówi Agata Ratkiewicz. – Czekamy na decyzję Agencji Narodowych szkół partnerskich, co w tej sytuacji robić. Młodzież się nie poddaje, kontaktuje się przez internet i planuje działania związane z najbliższą mobilnością na Łotwę.
źródło: Biuro Prasowe
Załączniki:
Hashtagi: #LIFESTYLE #Podróże