Rok 1935 obfitował w wynalazki, które dla nas są codziennością. Bo czy można wyobrazić sobie kuchnię bez lodówki z zamrażarką, film bez koloru czy przerwę bez batona KIT KAT? 75 lat temu Carlton Magee stworzył pierwszy parkometr, w Niemczech skonstruowano magnetofon, a w portfolio firmy Rowntree zadebiutował wafelek składający się z czterech paluszków. Dziś ten produkt to jedna z najlepiej rozpoznawalnych marek na świecie.
Flagowy produkt firmy Nestlé – wafelek KIT KAT 4 Finger powstał w 1935 roku. Był on odpowiedzią na zapotrzebowanie zgłoszone przez jednego z pracowników firmy cukierniczej Rowntree. Wrzucił on do stojącej w firmie skrzynki z sugestiami propozycję, by stworzyć „batonik czekoladowy, który można zabrać ze sobą do pracy”. Właśnie tak zrodził się wafalek Chocolate Crisp, składający się z tak dobrze nam znanych, 4 paluszków. Już dwa lata później jego nazwę zmieniono na prostszą do zapamiętania i wymówienia – KIT KAT. Wcześniej pod tą marką firma sprzedawała czekoladki w eleganckich pudełkach.
Legenda głosi, że nazwę KIT KAT wymyślił Nigel Balchin, który wówczas pracował w firmie na stanowisku psychologa, a później zasłynął jako pisarz (znany, angielski autor kilkudziesięciu powieści i scenariuszy filmowych). Historia ta jest wprawdzie mało prawdopodobna, ponieważ nazwę czekoladek zarejestrowano już w roku 1911, gdy Balchin był jeszcze dzieckiem, ale niewykluczone, że jego pomysłem było przeniesienie nazwy z czekoladek na batonik.
Czekoladowa mapa świata
Wafelek KIT KAT bardzo szybko zyskał liczne rzesze swoich wielbicieli. W ramach jego powojennej ekspansji powstały zakłady produkcyjne KIT KAT w Australii, południowej Afryce i Kanadzie. W połowie lat 70-tych globalny rozwój marki objął Europę, a 10 lat później dotarła ona też na Daleki Wschód. Fabryka w Japonii do dziś jest jedną z najbardziej innowacyjnych – to tu powstają batony KIT KAT o smaku zielonej herbaty, arbuza czy słodkich ziemniaków.
W 1988 roku firma Rowntree została przejęta przez koncern Nestlé. Krok ten przyczynił się do szybkiego wykorzystania drzemiącego w marce potencjału. Zwiastunem nowej, innowacyjnej ery był wprowadzony w Wielkiej Brytanii pierwszy baton KIT KAT Chunky. Jego niesłychany sukces został szybko powtórzony zarówno na rozwiniętych, jak i wschodzących rynkach. W Polsce jest on numerem 1 w portfolio całej marki. Uwielbiamy jego chrupiący wafel, czekoladowy krem oraz mleczną, aksamitną czekoladę.
75 lat…przerwy?
Któż nie zna flagowego hasła marki: Czas na przerwę, czas na KIT KAT? Warto zaznaczyć, że slogan ten powstał już w 1937 roku! W tej, niezmienionej formie funkcjonuje od ponad 70 lat.
Wraz z pojawieniem się telewizji komercyjnej w Wielkiej Brytanii (pod koniec lat 50-tych) hasło to zaczęto wykorzystywać w reklamach telewizyjnych i kampanii prasowej. Błyskawicznie podniosło ono sprzedaż o 22%!
Obecnie KIT KAT zajmuje trzecią pozycję wśród światowych marek czekolady i najprawdopodobniej jest najbardziej rozpoznawalną marką słodyczy na świecie. Jej przekaz związany z dobrym samopoczuciem – „Czas na przerwę, czas na Kit Kat” cały czas z ta samą siłą zachęca konsumentów, by się zatrzymać i cieszyć z każdego dnia.