Data publikacji: 2014-02-19
Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: Europa będzie stąpać po polskich podłogach?
Kategoria: BIZNES, Handel
Coraz częściej słyszymy, że świat pokochał nasze rodzime produkty – od statków po kurczaki. Nie od dziś wiadomo także, że Polska jest meblowym zagłębiem Europy. Czy jest szansa, że podłogi drewniane powtórzą meblowy sukces?
Dobre, bo polskie? Coraz częściej słyszymy, że świat pokochał nasze rodzime produkty – od statków po kurczaki. Nie od dziś wiadomo także, że Polska jest meblowym zagłębiem Europy. W tym sektorze pod względem możliwości produkcyjnych zajmujemy czwarte miejsce. Dobrą koniunkturę odczuwają dziś także producenci innych produktów drzewnych. Czy jest szansa, że np. podłogi drewniane powtórzą meblowy sukces?
Dane na temat polskiego eksportu wskazują, że możemy mieć powody do zadowolenia. W listopadzie 2013 r. eksport z Polski wyniósł 14,151 mld euro. Był więc o 5,3 proc. większy niż przed rokiem[1]. Sytuacja jest dynamiczna i znaczący udział w tym rynku zdobywają kolejne branże.
– Od lat Niemcy pozostają najważniejszym odbiorcą naszych produktów. Dostarczamy także podłogi do Włoch, Szwajcarii, Austrii czy Skandynawii. Mimo kryzysu wciąż notujemy wzrost eksportu o średnio 4 proc. w skali roku – mówi Janusz Gawiński Kierownik firmy.
Sytuacja Producenta Podłóg Drewnianych Jawor-Parkiet jest stabilna. Dzięki temu, że ponad 20 lat temu, kiedy polski rynek nie był jeszcze gotów na drewniane podłogi, firma nawiązała współpracę z firmami niemieckimi. Po kilku latach, już z odpowiednimi rekomendacjami, nie było problemów, by rozszerzyć eksport na inne zachodnie kraje. Dziś eksport stanowi 80 proc. całej produkcji firmy.
Polskiemu eksportowi produktów drzewnych sprzyja obecna sytuacja, w której coraz więcej firm zagranicznych, także tych korzystających kiedyś z dostaw dalekowschodnich, wraca do polskich producentów. Doceniają wysoką jakość produktów z naszego kraju, elastyczne formy współpracy, terminową realizację zleceń oraz szybkość dostaw.
Nie bez znaczenia są także regulacje unijne. Wprowadzone w 2013 r. wymogi EUTR, czyli rozporządzenie UE dotyczące legalności drewna, nakładają na przedsiębiorców wprowadzających drewno na rynek wymóg stosowania zasad należytej staranności. Rozporządzenie miało na celu wykluczenie z rynku materiałów pochodzących z nielegalnych i niejasnych źródeł z miejsc postrzeganych jako obarczone dużym ryzykiem – krajów tropikalnych, afrykańskich czy Chin. Obecnie znacznie większym zainteresowaniem i zaufaniem cieszą się ci dostawcy, od których łańcuch dostaw jest mniej skomplikowany i bardziej transparentny[2].
Z danych dostępnych na temat różnych krajów europejskich wynika, że rośnie udział w rynku drewna pozyskiwanego zgodnie z zasadami zrównoważonej gospodarki.
– Dla naszych partnerów spore znaczenie ma fakt, że nasze podłogi posiadają certyfikat FSC będący potwierdzeniem zarówno legalności pochodzenia surowca jak i wysokich standardów produkcji. Niektóre kraje wprowadzają politykę faworyzującą drewno gatunków liściastych strefy umiarkowanej pochodzące właśnie ze sprawdzonych źródeł. Może właśnie dlatego dostarczamy im głównie podłogi (parkiety, mozaikę i deski) z drewna dębowego – dodaje Katarzyna Czajkowska Kierownik Działu Handlu Jawor-Parkiet.
Prognozy są optymistyczne. Szczególnie, że coraz więcej mamy w kraju przykładów na udaną współpracę międzynarodową, której podstawy stanowią nie tyko zaufanie i terminowość, ale i nowoczesna dystrybucja towarów czy skuteczne systemy zarządzania mające wpływ na optymalizację kosztów. Bo polskie podłogi drewniane oprócz jakości oferują jeszcze coś – wciąż bardzo konkurencyjną na tle innych krajów cenę.
Więcej informacji udzieli:
Karolina Sieniawska
Wordsmith PR
e-mail: [email protected]
tel.: 696 172 123
[1] Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych Spółka Akcyjna
[2] http://www.e-handeldrewnem.pl/articles/rynek-drewna-w-unii-europejskiej-i-pozycja-polskich-produktow-drzewnych-na-tym-rynku-m-benthem-stichting-probos.pdf
źródło: Biuro Prasowe
Załączniki:
Hashtagi: #BIZNES #Handel